|
|
|
|
|
Szerokość opony wyrażana jest w mm lub calach i mierzona między zewnętrznymi stronami ścian bocznych. Profil - współczynnik kształtu jest to procentowy stosunek wysokości przekroju do jego szerokości. Konstrukcja informuje o tym, w jaki sposób opona została wyprodukowana. Średnica koła to szerokość obręczy, na jakiej może być montowana opona. Indeks nośności wyraża maksymalne obciążenie w kg, które może być przeniesione przez prawidłowo napompowaną oponę. Indeks prędkości to maksymalna prędkość, z jaką może jechać samochód na danej oponie. Indeksy prędkości kształtują się w następujący sposób:
Indeks
|
K
|
L
|
M
|
N
|
P
|
Q
|
R
|
S
|
T
|
H
|
V
|
W
|
Y
|
ZR
|
Max/km
|
110
|
120
|
130
|
140
|
150
|
160
|
170
|
180
|
190
|
210
|
240
|
270
|
300
|
240
|
Bieżnik jest częścią opony stykającą się z podłożem. Na bieżnik składają się rowki, dołki, żebra, lamelki. Wklęsła część bieżnika opony (wzór, kształt i wielkość rowków) wpływa na efektywność hamowania oraz kierowalność opony, głębokość rowków natomiast na poziom hałasu emitowanego w trakcie ruchu pojazdu. Każdy element składający się na bieżnik ma ogromne znaczenie, dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniej opony z najlepszym bieżnikiem.
źródło: www.partneropony.pl
|
|
|
|
|
|