"Pracujemy na satysfakcję naszych klientów"

  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00 fax 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
  • Auto Complex Serwis Górki tel. 58 531 09 09, Serwis Zajączkowo tel. 58 530 31 00
         

Budowa opony na przykładzie firmy Michalin.

Na pierwszy rzut oka, opona to coś czarnego i okrągłego z otworem w środku. Załóż okulary rentgenowskie, a zobaczysz całkiem inną historię.

Opona MICHELIN jest skomplikowanym produktem, łączącym w sobie zaawansowane technologie i składającym się szerokiej gamy różnych surowców, aby zagwarantować Ci bezpieczeństwo i wydajność użytkowania pojazdu.

Skład gumy jest różny w różnych miejscach na oponie. Każdy materiał ma inne cechy, a ich otrzymanie wymaga wielkiej precyzji. Każdy z osobna jest odpowiedzialny za daną właściwość opony: elastyczność, trwałość, przyczepność itd. Używa się także kilometrów metalowych linek kordu i syntetycznych włókien tekstylnych.

 

Jak zbudowana jest opona?

Gotowa opona składa się z wielu warstw. Oto one:

1. Warstwa butylowa

Warstwa szczelnej gumy syntetycznej, bardziej nowoczesny odpowiednik dętki. Sprawdzaj co miesiąc ciśnienie w oponach, ponieważ część powietrza uchodzi z czasem przenikając przez jej strukturę. 

2. Warstwa osnowy

Warstwa składa się z ok. 1400 cienkich włókien tekstylnych, ułożonych pod czołem bieżnika i zatopionych w gumie warstwami. Linki są w głównej mierze odpowiedzialne za wytrzymałość opony i odporność na działające na nie ciśnienie. Pojedyncze włókno może wytrzymać ciężar 15 kg.  

3. Dolna część obszaru stopki

To właśnie ten element gumy przylega do felgi. Moc silnika i siła hamująca są przenoszone przez felgę do opony, a dalej do obszaru gumy mającej kontakt z podłożem, który wielkością nie przekracza wielkości ludzkiej dłoni. 

4. Drutówka

Drutówka dociska gumę opony do obręczy dla maksymalnej wytrzymałości. Każdy drut może wytrzymać do 1800 kg bez ryzyka pęknięcia. Jest ich osiem w Twoim samochodzie, po dwie w każdej oponie. Oznacza to łącznie wytrzymałość rzędu 14 400 kg: waga przeciętnego samochodu osobowego to ok. 1500 kg.

5. Bok opony

Chroni oponę przed uderzeniami o krawężniki, krawędzie dziur w jezdni itp. Na boku opony, wykonanym z twardej, ochronnej mieszanki gumy, znajdują się najważniejsze informacje o oponie.

6. Opasania stalowe

Element opony, który w dużej mierze określa wytrzymałość opony. Opasanie stalowe składa się z niezwykle cienkich i odpowiednio wytrzymałych linek stalowego kordu zatopionych w gumie. MICHELIN do perfekcji opanował łączenie wszystkich elementów w całość, co jest absolutnie konieczne dla bezpieczeństwa kierowców. Jest także gwarancją tego, że opona będzie wytrzymywała przeciążenia na zakrętach i nie będzie zwiększać objętości na skutek toczenia. Opasania stalowe są również na tyle elastyczny, żeby pochłaniać energię uderzeń kamieni lub nierówności podłoża. 

7. Warstwa zabezpieczająca

Czasem nazywana opasaniem "zero stopni", jest konieczna do ograniczania nagrzewania się opony związanego z tarciem i utrzymania odpowiedniego kształtu opony podczas jazdy z dużą prędkością. Aby zapobiec rozciąganiu się opony przy dużych prędkościach, warstwa składa się z zatopionych w gumie nitek kordu wzmacnianego nylonem, ułożonych wzdłuż obwodu opony. 

8. Bieżnik

Ponieważ obszar kontaktu bieżnika opony z podłożem ma zaledwie powierzchnię ludzkiej dłoni, bieżnik jest tak opracowany, aby wytrzymywać znaczne obciążenia. Bieżnik musi zapewniać przyczepność na każdej nawierzchni, być odporny na zużycie i nagrzewać się najmniej, jak to możliwe. Ma do wykonania naprawdę ciężkie zadanie. 

Tak więc ta niezwykła, złożona struktura jest czymś więcej, niż tylko czarnym, okrągłym i z otworem w środku produktem.

 

źródło:  www.michelin.pl